دانلود فیلم ایرانی,دانلود سریال ایرانی,دانلود فیلم,دانلود آهنگ,دانلود آهنگ مجاز,دانلود آهنگ ایرانی,فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی قدیمی,فیلم قدیمی,فیلم جدید ایرانی,دانلود فیلم ایرانی جدید و قدیمی,فیلم طنز ایرانی,فیلم عاشقانه ایرانی,فیلمهای ایرانی,فیلمهای فارسی,دانلود فیلم ایرانی با لینک مستقیم,سریال ایرانی,دانلود سریال ایرانی با لینک مستقیم

 
 

30 مستند جنجالی

نقد و بررسی فیلم Rashomon (راشومون)
نظرات ()

کارگردان : Akira Kurosawa

نویسنده : Akira Kurosawa

بازیگران: Toshirô Mifune, Machiko Kyô ,Masayuki Mori

جوایز :

برنده اسکار:

اسکار افتخاری بهترین فیلم خارجی

نامزد اسکار:

بهترین طراحی صحنه و کارگردانی هنری فیلم سیاه و سفید

خلاصه داستان :

راشومون، ماجرای یک جنایت را از زاویه چهار گزارش و تعبیر بررسی می کند: ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش، گزارش شاهدان عینی از واقعه ضد و نقیض است، حقیقت روشن نمی شود و...


 نقد فیلم راشامون Rashamon (زیرنویس. کام)

نویسنده: مهدی حسینی

" راشامون " محصول سال 1950، یکی از برجسته ترین کارهای استاد سینما، " آکیرا کوروساوا " ست. و شاید نام آورترین اثر " کوروساوا " باشد. چنانکه، کماکان مباحث مختلف این فیلم قابل بحث و تدریس می باشند.

داستان فیلم از دو داستان کوتاه از یک مجموعه داستان به نام های " در بیشه " و " راشامون " نوشته ی " آکوتاگاوا " اقتباس شده است. داستان " در بیشه " در سه بخش و از زبان سه نفر، داستان یک قتل در بیشه را نقل می کند که در فیلم بخش های مربوط به دادگاه، تقریبا از داستان کپی شده است. و داستان " راشامون " به آدم هایی که کفن مرده ها را از قبرستان نزدیک یک معبد می دزدند، می پردازد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/7/80-Rashomon/80-Rashomon/16-Rashomon.jpgدر داستان فیلم، شخصیت ها به چند دسته تقسیم می شوند: سه نفر حاضر در جنگل، یعنی راهزن، سامورایی و زن. که این سه نفر بار اصلی داستان را به دوش می کشند. و هر کدام داستان قتل سامورایی را به شکل های مختلف نقل می کنند. که در پایان مشاهده می شود که هر سه نفر دروغ می گویند و این مساله، حتی شامل روح سامورایی به قتل رسیده هم میشود. و حتی روح احضار شده هم سخن راست نمیگوید. و نکته ی جالب توجه درباره ی روایت ها اینکه، هرکدام از این شخصیت ها با پنهان کردن بخشی از واقعیت، داستانش را آنگونه نقل می کند که برایش سودمند تر است. راهزن از شجاعت و مردانگیش می گوید، زن از پاکدامنی و احساس عذاب وجدان بعد از ماجرا و روح مرد از غیرت و احساس علاقه نسبت به همسرش. و از اینرو حتی به لحاظ روانشناسی هم، انگیزه ی شخصیت ها برای دروغگویی مشخص و توجیه پذیر میشود.

شخصیت دیگر فیلم که تقریبا فرای بقیه حرکت می کند، هیزم شکن است. او داستانش را دوبار نقل میکند که کاملا با هم متفاوتند. در داستان " در بیشه "، ماجرا با شهادت روح مرد به پایان میرسد و اینگونه برداشت میشود که او حقیقت را گفته است. اما " کوروساوا " با زیرکی تمام و با وارد کردن روایت هیزم شکن، حتی داستان روح مقتول را هم کذب قلمداد میکند و هر سه شخصیت یاد شده را در یک سطح قرار می دهد. و جالبتر آنکه در پایان ما حتی به گفته ی هیزم شکن هم نمی توانیم اطمینان کنیم، چرا که با لو رفتن قضیه ی خنجر دزدیده شده، عدم صداقت کامل او هم اثبات میشود. و بدین ترتیب، هیچگاه نمیتوان به یقین به داستان واقعی پی برد. این مساله حتی در مورد جریان فرعی دستگیری راهزن توسط مامور هم صادق است. و در پایان فیلم، هیزم شکن با پذیرفتن کودک، بیننده را در پذیرش شخصیتش سردر گم میکند و به نوعی دروغگویی و دزدی او را از روی ناچاری جلوه میدهد.

و اما سه شخصیت دیگر که با مهارت تمام در داستان به کار گرفته شده اند، به ترتیب قاضی دادگاه، مرد عادی در معبد و راهب هستند. که در واقع هر سه در تقابل با هم یک وظیفه را در داستان به عهده دارند.

شخصیت قاضی که هیچگاه در تصویر دیده نمیشود و حتی صدایش هم به گوش نمیرسد، شنونده ی تمام داستان های گفته شده در دادگاه است. در واقع او کسی جز بیننده ی فیلم نیست و ما از طریق او داستان های مختلف را دنبال میکنیم و در نقش یک قاضی درصدد حل این معمای حل نشدنی بر می آییم.

فیلم با دو شخصیت دیگر هم همین کار را میکند. مرد عادی در معبد به نوعی کسی است که دوباره باید تمام ماجرا و البته داستان هیزم شکن را بشنود و دوباره درباره ی همه چیز قضاوت کند. از اینرو بیننده خود را جای او هم میگذارد و از دید او هم به داستان مینگرد. اما در پایان داستان او با دزدیدن لباس کودک نقشی دیالکتیک تر به خود میگیرد و البته با فهمیدن قضیه ی خنجر خود را از قاضی و بیننده، باهوش تر نشان میدهد. مرد علاوه بر این در تقابل با اندیشه های مذهبی راهب، نوعی جدل ایدئولوژی هم در فیلم راه می اندازد، که این جدل در ذهن بیننده هم شکل میگیرد و او به نوعی نقش نیمه ی پلید را در قضاوت بیننده بر عهده می گیرد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/7/80-Rashomon/80-Rashomon/15-Rashomon.jpgدر تقابل با او ما تمام ماجرا را از دید راهب هم میبینیم. تبدیل شدن دنیا به جهنم، دروغگویی، اطمینان نکردن آدمها به هم و همه از منظر راهب به مخاطب داستان منتقل میشود. او مرتب از ایمان به انسان ها سخن میگوید ولی تنها در فصل پایانی ایمانش را به دست میاورد. و به نوعی به پالایش میرسد. او نیز نقش نیمه ی مهربان را در قضاوت بیننده بر عهده دارد. اما نکته ای که در مورد راهب بسیار جالب است، نوعی طنز در پرداخت شخصی اوست که این مساله به نحوی او را احمق جلوه میدهد و این مساله او را در تقابل با مرد در سطحی یکسان نشان میدهد.

از نکات جالب توجه دیگر در داستان، نقش راوی اول شخص در روایت های مختلف است. و فیلم چه زیبا با روایت هر فرد، تغییر فضا میدهد و بیننده گویی واقعا داستان را از دید راویش میبیند. این مساله به خصوص در روایت روح مرد به اوج میرسد. همینطور ایده ی جالب دروغگو بودن راوی اول شخص و چون روایت داستان ها به صورت فلاش بک و تصویری است کمی بیننده را سردرگم میکند. چرا که بیننده آنچه را که میبیند، باور میکند. او جنگل و ماجرا را میبیند و به نظرش واقعی و حقیقت می آید، اما اینگونه نیست. پس با شوکه شدن و گیج شدن داستان را ادامه میدهد. که البته تغییر فضای یاد شده هم مزید بر علت است.

فرای داستان کاملا مدرن و عالی فیلم که بخش عمده ی آن را " کوروساوا " و " هاشیموتو " در فیلمنامه خلق کرده اند، " راشامون " از نظر تکنیکی هم در سطحی عالی قرار گرفته است.

این فیلم از نظر تکنیک های استفاده شده در آن، مرزی بین سینمای کلاسیک و مدرن است. تدوین فیلم غالبا از اصول کلاسیک تبعیت میکند. فرم فلاش بک ها و بازگشت ها در تدوین کاملا کلاسیک هستند. همینطور در سکانسها ایده ی کل به جزء که اصول کلاسیک سینماست به کلی رعایت شده است.

اما در فرم تصویری، غالبا اصول سینمای مدرن به کار رفته است. تصاویر مبتنی بر فضاهای خالی در قاب. و نقش پس زمینه و پیش زمینه در قاب ها، از اصول یاد شده هستند.

نکته ی بسیار تحسین برانگیز در دکوپاژ فیلم، تاکید تصاویر بر یک ایده ی سه گانه است. در واقع بیشتر شاتهای فیلم، که بسیار دقیق و حساب شده گرفته شده اند، دارای سه نقطه ی دید هستند. که عمدتا این سه نقطه سه شخصیت میباشند. این ایده ی سه گانه در داستان هم حضور دارد. سه فضا یعنی معبد، جنگل، دادگاه وجود دارد که در هر یک سه شخصیت حاضر است. و غالبا هر سه شخص در تصاویر مربوط به هرکدام دیده میشوند. این مساله به خصوص در دادگاه به اوج خود میرسد و در کنار هر راوی ماجرا، ما راهب و هیزم شکن را نیز در پس زمینه مشاهده می کنیم تا ایده ی مثلثی تکمیل گردد. و حتی سه روایت از قتل، تشکیل دادگاه در سه روز بعد از حادثه هم ( هرچند چندان در داستان اهمیت ندارند ) در جهت همین ایده پیش می روند. و این تنها دقت فیلم نامه را میرساند.

ترجیحا و طبق عادت از بحث مضمونی فیلم هم بدون اشاره میگذرم...

 

نویسنده: مهدی حسینی

 یادداشتی بر راشومون (سینما از نگاه من)

فیلمی ژاپنی محصول سال 1950 از کارگردان بزرگ ژاپن آکیرا کوروساوا که از ابتدا تا پایانش،پر از پیچیدگی و سرگردانی و ابهام است،تا جایی که واقعا سردرد را به همراه می آورد و همچنین،حسرتی را از اینکه با این امکانات اندک و در آن سال های دور،چگونه این عظمت را در کشوری آسیایی به وجود آورده اند که سینمای ایران،اکنون هم قادر به خلق نصف این عظمت هم نیست.

ماهیت داستان فیلم این است که،سه نفر در معبد مخروبه ای به اسم راشومون نشسته و در حال تحلیل اتفاقی هستند که در آن منطقه روی داده و عجایبی در آن مشاهده کرده اند که قادر به هضم آن نیستند و سخت در تفکر و اندیشه هستند که خود را از این فکر آزار دهنده رهایی بخشند...

قالب اتفاقی که روی داده این است که مرد راهزنی در یک جنگل به زن و شوهری حمله کرده و پس از بستن دست و پای مرد،به زن او تجاوز کرده،اما پس از این حادثه،در دادگاه،این رویداد به صورت های مختلف روایت می شود که سه روایت مربوط می شود به هریک از راهزن و زن و شوهر و صورت چهارمی هم وجود دارد که مربوط به یکی از اهالی است که ادعا دارد که شاهد ماجرا بوده....

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/7/80-Rashomon/80-Rashomon/14-Rashomon.jpgبا تمام شباهت هایی که این چهار روایت دارد،اما هریک با دیگری کاملا تفاوت دارد و هر لحظه بیننده و ذهن او را به چالش می کشد که حق با کیست؟!و چه کسی حقیقت را می گوید؟!،که انگار فیلم اصلا در پی پاسخ به این سوالات نیست و هم چون رمان بوف کور از صادق هدایت،تنها وقایع را زبان ها و زوایای مختلف روایت می کند و قضاوتی ندارد و در آخر این شبهه را در ذهن می پروراند که شاید اصلا حقیقتی وجود ندارد و شاید خوبی و بدی و ظلم و عدل،ساخته ی انسان ها است و این ها مطلق نیست و فضا،فضایی مبهم و گنگ و نسبی است...

فیلم انعطاف پذیر است،یعنی به اندازه فهم مخاطب،می تواند کوچک و بزرگ شود،اما نکته ای که برای من قابل توجه بود این مطلب بود که،عظمت این فیلم از بزرگی کارگردان و فیلمنامه نویس آن ناشی می شود،و حتما باید انسان های بزرگی باشند که قادر به پرورش و به ثمر رساندن،فیلم با تمام مفاهیم آن باشند...

فیلم مثال یک پروژه ی بزرگ ساختمانی است که،نقشه و هدف و کارکرد آن از پیش مشخص است و عوامل آن،تماما در خدمت فیلم هستند و نه از آن پیش هستند و نه عقب تر و هرکس در نقش از پیش تعیین شده،به ایفای نقش و وظیفه ی خود است و کسی به فکر چیزی فراتر از وظیفه و محدوده ی خود نیست...

از دیگر نشانه های کرامت انسانی عوامل و به خصوص کارگردان این فیلم،پایان امیدوار کننده ی فیلم است به دنیا و آدم ها،که در طول فیلم یک نوع ناامیدی و پوچی را برای مخاطب از انسانیت ایجاد کرده بود که با این پایان،به همه ی آنها خاتمه داد و ما یاد شعری از تاگور می افتیم،با این مضمون که هر کودکی که به دنیا می آید،پیام آور این است که خدا هنوز،از بشریت نا امید نیست...

نکته آخر از فیلم که برای من جالب بود،این مطلب است که،قدرت موضوع فیلم و بزرگی مفهوم،آن را بی نیاز کرده از تمام جلوه های سینمایی و جلوه های بصری و بازیگری زیرپوستی و...چرا که فیلم تنها به دنبال بیان حرفش می رود و بیشتر شبیه به تئاتر است و به گونه ای طراحی شده که بسیار شبیه به تئاتر است...

خیلی بیش از این ها می شود در مورد فیلم صحبت کرد و همانگونه که گفتم،فیلم به اندازه ی فهم ما حرف دارد،اما من به همین بسنده می کنم و در آخر توصیه ای برای دیدن این فیلم دارم که،در سکوت و در تفکر کامل فیلم را ببینید و اگر هم قرار شد با کسی این فیلم را ببینید،فرد باهوشی باشد و حتما حتما کم حرف باشد!



کلمات کلیدی : دانلود فیلم با لینک مستقیم، دانلود فیلم rashomon (راشومون)، نقد و بررسی فیلم rashomon (راشومون)، دانلود زیرنویس فیلم rashomon (راشومون)
نویسنده : مهدی احمدوند
تاریخ : ۱۳٩٢/٥/٢۸
زمان : ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ
:: عناوین فیلم ها
:: دانلود فیلم تنهای تنهای تنها با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم لغزش با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم کلاس هنر پیشگی با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم نخودی با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم شرف خانواده فاضل با لینک مستقیم
:: دانلود قسمت ۱۵ شاهگوش
:: دانلود فیلم جا به جا
:: دانلود فیلم آخر خلاف با لینک مستقیم
:: دانلود 9 قسمت اول سریال ستایش ۲
:: دانلود فیلم به خاطر پونه با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم سوپر استار با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم آقای عزیز با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم گناهکاران با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم من کارگرم با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم مشعل با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم ایرانی برای بانو با لینک مستقیم
:: دانلود آلبوم 93 بنیامین
:: اخبار و عکس های سریال پایتخت سه
:: دانلود ده قسمت اول سریال شاهگوش
:: دانلود فیلم دهلیز با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم سینمایی آزاد راه
:: دانلود فیلم ایرانی داستان عوضی با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم جدید نازنین با لینک مستقیم
:: دانلود فیلم سینمایی جدید فرار از کمپ ۳
:: دانلود فیلم جدید دزدی که برای شام آمد
:: دانلود فیلم ایرانی ازدواج مشروط
:: دانلود آنونس فیلم سینمایی طبقه حساس
:: دانلود رایگان سریال شمس العماره با لینک مستقیم
:: دانلود رایگان سریال بی قرار با لینک مستقیم